Szanowni Państwo,

Spotykam się z licznymi pytaniami na temat podatku od nieruchomości.

Jakie jest moje zdanie na temat podatku od nieruchomości?

Wysokość stawek podatku od nieruchomości, w drodze uchwały, określa Rada gminy, z tym, że stawki nie mogą być wyższe od stawek ogłaszanych przez Ministra Finansów w drodze Obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Gmina ma więc dowolność w ustalaniu stawek podatku (o ile nie przekroczą one stawek maksymalnych) oraz, co w cytacie obok, może różnicować stawki zależnie od rodzaju nieruchomości.
Gmina może również udzielać ulg określonym podatnikom, lub zwalniać z podatku określone rodzaje nieruchomości.

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości wzrosły istotnie w 2024 r.
W ślad za tym podniesione zostały stawki podatków w naszej gminie.
Poniżej można pobrać uchwałę określającą wysokość podatków w naszej gminie i sprawdzić, kto i jakie nieruchomości mają obecnie obniżone podatki oraz jakie gmina stosuje zwolnienia.

Jako radny zamierzam przeprowadzić analizę wpływów z podatków od nieruchomości, zastosowanych ulg, zwolnień, ich celowości i zasadności.

Przeanalizuję również, po konsultacjach z grupami osób fizycznych/podmiotów/przedsiębiorców zainteresowanych możliwość zastosowania takiego różnicowania stawek podatkowych, aby nowe rozwiązania stymulowały rozwój gminy i tworzenia nowych miejsc pracy.

Na pytanie, czy jestem za obniżeniem podatków, mogę wiec odpowiedzieć, że jestem za takim ich skonstruowaniem, żeby obciążenia były rozłożone sprawiedliwie i żeby wsparcie za pomocą ulg i zwolnień było kierowane do podatników, którzy tego potrzebują lub takich, którzy wspierają rozwój naszej gminy.
Co do stawek, będę mógł się wypowiedzieć po przeprowadzeniu analiz, o których piszę wyżej.

Uzupełnienie
(odpowiedź na pytanie zadane na FB):

Dziękuję za pytanie dotyczące mojego stanowiska w sprawie podatków lokalnych. Chciałbym wyjaśnić moją opinię i podejście do tego zagadnienia.

W kwestii obniżenia podatków, pragnę podkreślić, że popieram konstrukcję podatków, która zapewni sprawiedliwe rozłożenie obciążeń.
Mój priorytet to stworzenie systemu, który umożliwi wsparcie poprzez różnicowanie stawek, ulgi i zwolnienia skierowane do tych podatników, którzy tego faktycznie potrzebują, a także do tych, którzy aktywnie wspierają rozwój naszej gminy.

Odnosząc się do fragmentu, który wzbudził Państwa wątpliwości: „którzy wspierają rozwój naszej gminy„, chciałbym wyjaśnić, że moim celem jest wspieranie różnych kategorii podatników zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych.
Warci wyróżnienia są ci, którzy aktywnie przyczyniają się do rozwoju społeczności lokalnej, angażując się w działalność społecznie użyteczną. podejmując inwestycje socjalne, czy gospodarcze.

Odnosząc się do fragmentu, który wzbudził Państwa zainteresowanie – „którzy wspierają rozwój naszej gminy” – chciałbym wyjaśnić, że moim celem jest wspieranie różnych kategorii podatników zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych.
Pragnę wyróżnić tych, którzy aktywnie przyczyniają się do rozwoju społeczności lokalnej, angażując się w działalność społecznie użyteczną i podejmując inwestycje socjalne, a także gospodarcze.

Konkretnie, chcę wspierać takie obszary jak (podaję przykłady):

Działalność Społecznie Użyteczną: Organizacje non-profit, fundacje, stowarzyszenia, placówki kultury, socjalne, edukacyjne, sportowe czy opiekuńcze, a także działające na rzecz lokalnej turystyki.

Inwestycje Socjalne: Firmy inwestujące w projekty poprawiające warunki życia mieszkańców, takie jak infrastruktura społeczna, zdrowie czy edukacja, opieka senioralna.

Tworzenie Miejsc Pracy: Przedsiębiorstwa, które aktywnie przyczyniają się do zatrudniania lokalnej społeczności, angażują się w programy szkoleniowe, czy stażowe dla lokalnej młodzieży.

Innowacje i Rozwój Technologiczny: Firmy wspierające postęp technologiczny i innowacje, przyczyniające się do rozwoju lokalnej gospodarki.

Wspomniane wcześniej analizy pomogą nam dokładnie określić kierunki wsparcia dla podatników.
Zapewniam Państwa, że decyzje będą podejmowane transparentnie, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb naszej gminy i zgodnie ze strategią jej rozwoju.

Dziękuję za Państwa uwagi.



Różnicowanie stawek podatku od nieruchomości w gminach
Trzeba też wiedzieć, że w uchwałach ustalających faktyczne stawki podatku od nieruchomości rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów gruntów uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.
W przypadku budynków to różnicowanie stawek podatku od nieruchomości może następować w oparciu o kryteria: lokalizacji, sposobu wykorzystywania, rodzaju zabudowy, stanu technicznego oraz wieku budynków.
Natomiast określając faktyczne stawki podatku od nieruchomości dla budynków i budowli niemieszkalnych (wykorzystywanych na potrzeby różnych działalności: np. gospodarczej, leczniczej, statutowej) rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności rodzaj prowadzonej działalności.

iPaweł Huczko, nfor

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *